Velofollies 2018

 
 
OPGELET: deze website wordt niet meer bijgewerkt en zal binnenkort verdwijnen. Voortaan kan u terecht op www.cycling.vlaanderen

Interview met baancommissaris Luc Herpelinck


"Altijd spektakel op de baan"

Kiezen is niet altijd verliezen. Een tijdje geleden werd het voor een commissaris onmogelijk gemaakt nog langer actief te zijn in drie disciplines. Het gros van de collega’s van Luc Herpelinck (54) opteerde voor de combinatie weg – cyclocross. Herpelinck wisselt werkzaamheden op het asfalt af met een job op de piste. “Omdat het houten ovaal synoniem staat voor spektakel.”

Door Guy Vermeiren



Heb je vroeger zelf gekoerst?

“Nee. Eigenlijk kom ik uit het voetbal. Ik ben een hele tijd actief geweest in de lagere reeksen. Maar op mijn 35ste had ik er genoeg van. Ik mocht dan wel deel uitmaken van een elftal en elke week voetbalschoenen aantrekken, al die tijd was er toch een passie voor de wielersport. Dat kan ook moeilijk anders, als je afkomstig bent uit de streek van Geraardsbergen. Dus was scheidsrechter in het voetbal worden geen optie. Ik volgde mijn hart en koos voor een min of meer gelijkaardige functie in het wielrennen. Aan een loopbaan als scheidsrechter in het voetbal heb ik geen moment gedacht. Commissaris worden leek me zoveel leuker. De feiten hebben me gelijk gegeven.”

Je was commissaris op de weg én op de piste. Geen veldrijden voor jou?

“Het gros van mijn collega’s koos voor cyclocross, ik opteerde resoluut voor de piste. Omdat je op de baan altijd spektakel beleeft. Vooral als je op een avondmeeting aan de slag gaat vliegt de tijd voorbij. Met een compact programma is er nauwelijks tijd om adem te halen. Akkoord, af en toe ben je tijdens een wedstrijd die overdag wordt georganiseerd van ’s ochtends 9 uur tot ’s avonds 18 uur bezig, maar ook dan is er geen tijd voor verveling. Omdat je op de piste je aandacht geen moment kan laten verslappen. In een wegwedstrijd heb je af en toe de tijd om op een dood moment in de wedstrijd even naar het voorbijschuivende landschap te kijken. Op de baan bestaan zo’n adempauzes gewoon niet. Daar hoor je elke seconde even alert te blijven. Dat staat me wel aan.”

Behoorlijk stresserend?

“Af en toe wel. Vooral omdat ik vaak als starter fungeer. Als er zich bij het vertrek van een wedstrijd problemen voordoen komt het er altijd op aan ‘split second’-beslissingen te nemen. Je krijgt nauwelijks de tijd om na te denken, je moet in staat zijn meteen de juiste beslissing te nemen bij een valse start.”

Wanneer zette je je eerste stappen als commissaris?

“In 1996 werd ik provinciaal commissaris. Omdat ik meteen de smaak te pakken had legde ik vier jaar later examens af om nationaal commissaris te worden. Sinds 2005 ben ik ook aan de slag in wedstrijden buiten de Belgische landsgrenzen..”

Wat zijn de leuke kanten van die job?

“Het contact met de renners en hun entourage. Weet je, eigenlijk is de wielersport één grote familie. Ik hou van de sfeer die er rond de wedstrijden hangt. Tijdens de koers is iedereen bezig met zijn eigen job. Dat is niet altijd even gemakkelijk, omdat de belangen van de diverse partijen – atleten en juryleden – af en toe wel eens kunnen botsen. Maar na de wedstrijd legt iedereen die meningsverschillen bij en heerst er toch een aangename sfeer. In de wielerwereld is er geen plaats voor nijd of vijandschap. Zo ervaar ik het toch.”

Waar heb je het moeilijk mee?

“Met het nemen van beslissingen waarvan je vooraf weet dat die voor controverse gaan zorgen. Al mag dat je er niet van weerhouden om knopen door te hakken, als dat nodig is. Ook dat hoort bij de job: je moet boven die heisa staan.”

Wat wil je nog bereiken als commissaris?

“Eén van mijn grote dromen ging in 2015 in vervulling. Ik mocht mee naar de Tour als commissaris. Voor de rest deel ik de ambitie die ook renners hebben: ik wil graag een rol van betekenis spelen in de grootste wedstrijden op de kalender. Op de piste zijn het EK, het WK en de Olympische Spelen de belangrijkste afspraken. Dat zijn wedstrijden die alleen maar voor de ‘happy few’ zijn weggelegd. Wel, ik hoop dat ik ooit kan doorstoten tot dat selecte kringetje.”

Ook commissaris worden? Alle info.


 

© Cycling Vlaanderen